Signallampor används i allt från bilar, trafikljus, kontrolltorn, registreringsskyltbelysning, dörrbelysning, takljus, läslampor och mycket mer. Med traditionell glödlampa, i till exempel järnvägssignaler, är glödtråden tjockare med lägre spänning och lägre temperatur. När glödtråden är tjockare tar det längre tid för tråden att förgasas och varar därför längre. Signallamporna i bilar som använder sig av glödlampor har lägre effekt, Watt, men är idag ofta utbytta till xenonljus istället. Fler och fler länder har börjat förbjuda glödlampor.
Olika färger och former
EU förbjöd tillverkning av glödlampor i september 2013, men det som finns i lager får lov att säljas. De flesta signallampor idag är LED eller lysdioder, vilket har många fördelar. De blir inte varma och tål därför vatten, de drar mindre ström, använder mindre energi och håller väldigt mycket längre.
Det finns även halogen-signallampor, vilket är en glödlampa med liten mängd halogengas, oftast jod eller brom. De har lång livslängd, punktlig ljuskälla och ett konstant ljusflöde. Signallampor kommer i olika färger och former.